Blogi

Suunnittelevatko opettajat oppilaitoksessanne verkkokursseja itsenäisesti? Onko oppilaitoksella tarjota kanavia verkkokurssien rakentamiseen ja toteuttamiseen? Osaavatko opettajat suunnitella verkkokoulutuksia? Opettajat kaipaavat ohjeistusta verkkokoulutuksen suunnitteluun. Ensikertalaiselle verkkokurssin rakentaminen ei ole yksinkertaista ja siihen saa kulumaan paljon työaikaa. Aiemmin lähiopetuksessa tapahtuvaa koulutusta ei useinkaan voida siirtää verkkokurssiksi sellaisenaan. Opettajat voivat kokea olevansa yksin asian kanssa ja kynnys rakentaa verkkokursseja …
Suunnitellessa koulutusta verkkoon on syytä hetkeksi pysähtyä pohtimaan verkkoa koulutusympäristönä. Verkon ehdottomina etuina ovat aika- ja paikkariippumattomuus sekä saavutettavuus. Verkkokurssi voidaan suunnitella siten, että kurssia voi suorittaa silloin kun siihen löytyy itselle sopiva ajankohta – itsenäisesti ja joustavasti. Etuna verkkokurssin suunnittelun näkökulmasta on, että vaikka kurssin suunnitteluun voi kulua aluksi aikaa ja vaivaa – ehkä …
Oletko joskus opiskellut verkossa vain todetaksesi ettei kurssia jaksaisi suorittaa? Oletko miettinyt, mistä motivaation puute johtui tai ehkä kenelle kurssi ylipäätään oli suunnattu? Osallistuitko kurssille vain, koska tahdoit osallistua verkkokurssille? Et todennäköisesti – tahdoit todennäköisemmin löytää ratkaisuja olemassa olevaan pulmaan, johon odotit kurssilta vastauksia. Etkä niitä mahdollisesti saanut. Kurssin suunnitteluvaiheessa kohderyhmän rajaaminen saattoi jäädä puolitiehen. …
Tuli yllätyksenä. Suurilla organisaatioilla ja oppilaitoksilla on usein verkkokoulutuksia varten kurssiympäristö valmiina, potentiaaliset asiakkaat olemassa, markkinointitoimenpiteen automaationa, maksuliikenne järjestettynä. Koulutusta suunnitellaan tiimityönä. Koulutusasiantuntijan tehtäväksi jää helpoimmillaan suunnitella koulutus ja siirtää materiaali kurssialustalle. Kuinka yksinkertaista. Kuulostaako tutulta? Yksinyrittäjälle verkkokurssin suunnittelun moniulotteisuus voi tulla yllätyksenä. Verkkokurssin kohderyhmä, markkinat, markkinointikeinot, myyntikanava ja hinnoittelu olivat ensimmäisiä pohdinnan aiheita. Siihen …